www.flickr.com

dinsdag 25 oktober 2011

Zon, stof en ook wat knopen

Wat een zalig, zonnig weekend en dat einde oktober!  Met felblauwe jas, rode sjaal en rode wanten trok ik dit weekend op pad, op jacht naar stof... want de feestdagen komen er aan, en dat betekent: kadootjes!

Zaterdag trokken we naar 't Stad, ofte: Antwerpen.  Kuierend langs straten met prachtige, oude lantaarns en een leuke speelgoedwinkel (waar we ons even zelf weer kind waanden), en ook genietend van een heerlijke wafel bij Désiré de Lille.
 
Maar dé reden waarom ik zaterdag zo zot van A was: Julija's shop.
Na heel wat proefprojectjes en geoefen, werd het tijd voor het echte werk.  En dus ook echte stof.  Te bedenken dat ik een jaar geleden alleen IKEA-stoffen onder mijn naaimachine durfde te duwen, en me slechts af en toe eens waagde aan een goedkoop stofje van bij Pauli, Den Boom of Moda-stoffen.  Maar dat alles is nu verleden tijd!

Zodra ik Julija's shop binnenstapte, zag ik stoffen die ik voordien alleen op hippe blog's had bewonderd en benijd.  Ik had gehoopt dat er zo één, of misschien wel twee stofjes zouden zijn waar ik onmiddellijk verliefd op zou worden en die ik zonder twijfelen mee zou nemen.  Maar de keuze was te groot.  En helaas, de prijs soms ook; de keerzijde van die prachtige designer-medaille.  Dat moet zowat het enige zijn geweest dat me weerhield om niet de hele winkel leeg te plunderen.
Een half uur, als het al geen uur was, heb ik de winkelmeisjes (en het vriendje) op de zenuwen gewerkt met mijn getwijfel en heen en weer schuifelen.  Totdat Hij de knoopte doorhakte: deze stoffen zouden het worden, en ik kreeg ze nog kado ook!

Moda-fabrics, 17euro/meter

Michael Miller, 14 euro/meter

Wollen ruitjesstof voor een winterkleedje, 34euro/m *slik*

Contented cats van Michael Miller, 20euro/meter (omdat Hij die zo mooi vond)
Het bleek al gauw 17u gepasseerd, dus haasten we ons nog snel naar de Veritas voor enkele bijpassende knopen en draad.

En toen werd het zondag, de dag waarop zou blijken dat het verwenweekend helemaal nog niet voorbij was.  We besloten nog eens naar de markt van Brussel Zuid te trekken.  Voor die lekkere Marokkaanse broden, maar ook omdat ik nog wat fournituren nodig had én stiekem wou kijken wat de Moda-man deze keer te bieden had.

Moda-stofje, 7euro/m
 Deze laatste stelde me trouwens niet teleur, ik vond er een schattig stofje aan 7euro/meter.  Maar ik kreeg het aan de prijs van een halve meter omdat er nog maar 70cm op de rol zat.  En met "kreeg ik het", bedoel ik ook echt krijgen, want Supervriendje kwam al weer aangevlogen.
Joepie! 

1euro/meter

Een paar kramen verder kreeg ik ook nog stoffen aan 1euro/meter (daar kan je niet voor sukkelen!) en een winters stofje van 3euro/meter.

Een zak broden in zijn hand, 2 zakken stof in de mijne én een zak fournituren, namen we de metro naar de Marollen.  Ik hoopte er een oud koffertje voor m'n naaigerief te ontdekken, maar helaas vond ik niets naar m'n zin. 

Een beetje teleurgesteld dropen we (maar vooral ik) af richting Zwaardstraat om ons daar op een zonnig terras te nestelen voor een middaglunch, toen ik plots de etalage van Atchoum zag. 

Het is een klein winkeltje, verscholen in één van de zijstraatjes van het Vossenplein.  Binnenin stond een enorme toonbank vol met kralen in alle vormen en maten, maar er was ook een hoekje met knopen en linten.  En achterin was zelfs een ruimte met leuke hebbedingetjes.  Ik mocht mezelf alweer een voorraad knoopjes en lint kado doen, en koos er daarom deze uit...

0.25euro/knoop

0.40euro/knoop

0.50euro/knoop

0.25euro/knoop

biais, 3euro/meter

Kortom: een zalig weekend, heerlijke stoffen en een fantastisch liefje!
(en dat zeg ik niet alleen omdat ik weet dat hij hier af en toe ook stiekem komt lezen :-) )
Pin It

Geen opmerkingen:

Een reactie posten