www.flickr.com

zondag 22 mei 2011

Test-Aankoop anno 2011: de moderne vrouw en haar stikmachien

Woelige nachten, haarverlies en een trillend ooglid.  Dat zijn slechts enkele symptomen die gepaard gingen met het overwegen van nieuwe investeringen in het land van huishoud-toestellen en hobbygerief.
Na lang wikken en wegen heb ik dan toch besloten om 'de overlock' een plaats te geven in mijn nederige huisje.  De groepsaankoop met het Leuvens Stiksel levert nu eenmaal een prijsvoordeel en laat ons eerlijk zijn, vroeg of (waarschijnlijk eerder) laat zou ik de stap toch gezet hebben.  Een investering voor de toekomst, niet?

Alleen lijkt het een beetje vreemd om straks een fonkelnieuwe overlock naast m'n oude naaimachine te hebben staan.  De Singer Super Samba 6, gekocht in 1986, was ooit nog van m'n wijlen grootmoeder.  Sinds een aantal maanden doet hij mijn huisje daveren zodra ik op het pedaal duw.  Behalve zijn loodzware gewicht, het tractorgeluid en de eerder beperkte functies heb ik er als beginnende naaister eigenlijk niet veel klagen over...  Maar laat ons eerlijk zijn, een moderne opvolger komt er toch!

Dus keek ik stiekem hier en daar al eens rond op het internet, maar de keuze is zo groot en de kenmerken al even variabel.  Een Singer, een Brother, een Pfaff...  Welk zou nu dé naaimachine voor mij zijn?  Vroeger dacht ik dat Singer het enige betrouwbare merk was, maar als ik rond me kijk, lijken die andere merken het ook wel goed te doen.  In een poging om een overzicht te vinden van de kenmerken en prijs/kwaliteits-verhouding, zocht ik bij Test-Aankoop.  Helaas dateert het pdf-bestandje al van 1999!  Sindsdien zijn er vast een pak betere toestellen op de markt gekomen...
Dus...dacht ik zo... waarom doen we hier geen mini-test-aankoop?

Heb jij een naaimachine waar je dolverliefd op bent, waar je niet meer zonder kan en die je iedereen zou aanbevelen?  Of heb je serieuze miskoop gedaan?  Vind je een computer-gestuurde machine handig of net niet?  Welke functies moeten er volgens jou zeker op een goede naaimachine staan? Laat het dan vooral weten onderaan dit bericht!
Vermeld het merk, de goede én slechte eigenschappen en alle andere dingen die je er graag over kwijt wil.  Een link naar een prentje of info met prijs (bv.de website van de winkel waar je hem kocht) mag natuurlijk ook altijd!
En oh ja, men zegge het voort :-)

Ondertussen kan ik beginnen uitkijken naar m'n overlock, en hopelijk kan ik daarna, op het gemak en met een pak minder stress beginnen uitkijken naar een nieuwe naaimachine!




EDITMijn queeste is ondertussen ten einde: ik heb een nieuwe naaimachine, de Pfaff Ambition 1.0! Pin It

19 opmerkingen:

  1. Ik zat enkele weken geleden met hetzelfde dilemma. En hier is het een "Brother Innov-is 10a" geworden. Ik heb deze nog maar een paar weken in gebruik, maar totnutoe nog geen enkele seconde spijt van gehad...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij een Bernina B330. Mss wat duurder maar door de korting op t Stoffenspektakel viel t nog heel goed mee. Is een ongelooflijk makkelijk toestel en een echt handig ding is het volledig automatische knoopsgat (toestel onthoudt het ingestelde zodat je steeds hetzelfde knoopsgat maakt). Geloof me knoopsgaten lostornen is niet mijn specialiteit en dit helpt wel wat! Nee serieus het is een handig ding en ik ben er vree content van! Veel succes met je zoektocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb bewust een tweedehands naaimachine gekocht. Een Pfaff Hobbymatic 807 bouwjaar 1980 (ha!). Het mag dan wel tweedehands zijn, maar het komt van bij Van Rooy in Lier. Een dame had die machine net binnengebracht toen ik eens ging horen achter een nieuwe, omdat mijn oude de geest had gegeven. De technieker die net voorbij kwam toen de winkeldame me uitleg gaf over deze Pfaff zei nog dat het een geweldige machine was en ik kan hem geen ongelijk geven. Op dat moment wist ik niet zeker of ik wel de juiste beslissing had gemaakt om haar mee naar huis te nemen, maar achteraf gezien weet ik dat ze perfect is voor mij. Ze is nu al bijna twee jaar mijn trouwe compagnon in al mijn naai-avonturen en tot nu toe *hout vasthouden* heb ik er geen problemen mee gehad. Eén keer zagen haar steekjes er wat vreemd uit en toen lag het aan een botte naald.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een bernette 82e, http://www.bernina.nl/product_detail-n2-i217-sNL.html. ik heb hem gekocht op het stoffenspektakel via het naaidoosje in Kessel-lo. Ik heb daar alle instructies gekregen en en ze dichtbij als er iets scheelt. Ik zie op het internet dat hij 450 euro kost maar ik dacht dat ik net geen 400 betaald, kan nu wel zijn dat dat een actie was enkel in Leuven. Flexje, Katrien van het stiksel heeft net dezelfde en ik dacht nog iemand maar ben niet zeker. Ik ben zeker tevreden als beginnend stikster. Ik kan zelfs wat overlocken ermee. Ook automatisch knoopsgaten maken, de draad erin krijgen is ook heel simpel. Tot nu toe doet hij alles wat ik vraag zelfs handtassen maken. Maar eigenlijk zeiden ze dat hij niet zo geschikt is voor zware stoffen.
    Je mag altijd tijdens het volgend stiksel mijn machine proberen, misschien kan je daar bij nog andere mensen eens testen.
    Ik zet je test aankoop berichtje ook op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een Janome Jem Platinum720 en die doet het prijs/kwaliteit prima! Mooi toestel met een harde opbergcover, makkelijk te bedienen, "stil" toestel, voldoende steken en een 1-staps-knoopgat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals je reeds weet ben ik heel tevreden over mijn Pfaff Select 3.0 die ik online bestelde. Hier staat hij te blinken: http://octopoes.blogspot.com/2011/02/mini-pfaff-en-singer.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Berichtje van De Stikdoos (dat hier op mysterieuze wijze verdween):

    Ik heb een bernette 82e, http://www.bernina.nl/product_detail-n2-i217-sNL.html.
    Ik heb hem gekocht op het stoffenspektakel via het naaidoosje in Kessel-lo. Ik heb daar alle instructies gekregen en en ze dichtbij als er iets scheelt. Ik zie op het internet dat hij 450 euro kost maar ik dacht dat ik net geen 400 betaald, kan nu wel zijn dat dat een actie was enkel in Leuven. Flexje, Katrien van het stiksel heeft net dezelfde en ik dacht nog iemand maar ben niet zeker. Ik ben zeker tevreden als beginnend stikster. Ik kan zelfs wat overlocken ermee. Ook automatisch knoopsgaten maken, de draad erin krijgen is ook heel simpel. Tot nu toe doet hij alles wat ik vraag zelfs handtassen maken. Maar eigenlijk zeiden ze dat hij niet zo geschikt is voor zware stoffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had een gans bericht getypt hier maar zie dat het verdwenen is. Ik heb wel al een blogbericht over jouw berichtje gemaakt. http://destikdoos.blogspot.com/2011/05/test-aankoop-anno-2011-de-moderne-vrouw.html
    Enfin, het volgende wilde ik kwijt. Ik ben als beginnend stikster heel tevreden over mijn bernette 82e. Op het net stond hij voor 450-400 euro, ik dacht dat ik via het stoffenspektakel in Leuven heb onder de 400 euro gekocht had. Bij het naaidoosje in Kessel-lo. Daar kreeg ik ook "een opleiding", gewoon alles uitleggen hoe het werkt. Ik mag zoveel terug gaan als ik wil normaal gezien.
    Wat kan hij, alles wat ik vraag, er staat een overlock steek op maar is niet zo ideaal, ik heb de indruk dat hij niet vast genoeg stikt. Voor de rest maak ik ook handtassen ermee. Normaal is hij niet zo geschikt voor zware stoffen maar tot nu toe klaagt hij niet. Automatisch knoopsgat en heel makkelijk naald in te brengen. Voldoende stretch steken. Fexje katrien van het stiksel heeft hem ook. Je mag hem altijd een proberen moest je het overwegen hem te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb deze Bernina: http://creakir.blogspot.com/2010/04/de-beste-reden-voor-een-grote.html
    En ik zie dat die in het test-aankoop artikel staat, dus zeker geen nieuw model hier.
    En hij en ik zijn echt dikke vrienden.
    Enige nadelen: zwaar machine om overal mee naartoe te sleuren en tricot verwerkt perfect als je het dure boventransportvoetje koopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier nog ééntje met een oude Berninanaaimachine van het bouwjaar 1986. Een tijdje geleden deed ik hem binnen voor groot onderhoud. Ondertussen keek ik ook naar de nieuwe en moderne versies. Want wie wil nu zo'n oud ding? Mij werd dit afgeraden want zo'n goede machine zou nu niet meer gemaakt worden ... Ik weet het, erg hé?! Dus (voorlopig?) naai ik gewoon verder met mijn oude Bernina.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeps ik heb ook de bernette 82e en ben er uiterst tevreden over. Die overlock steek heb ik onlangs ook gebruikt. Maar die vond ik niet zo super.
    Maar voor de rest heb ik geen klagens over het machientje! :) Het stikt zachtjes, maakt dus weinig lawaai. Blokkeert niet... Als hij blokkeert ligt het meestal aan mijn eigen techniek. Dan is het even zoeken, maar merk ik dat ik iets bepaald fout gedaan heb, waardoor de machine (uit bescherming zekers) niet verder wilt.
    Knoopsgatenfunctie is heel leuk om mee te werken. Het is een functie die alles zelf doet, jij moet gewoon je steeklengte enzo... ingeven en hij doet de rest.

    Veel succes met je zoektocht! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waar kab je in het Leuvense de Pfaff Ambition 1.0 kopen? Ik ben verliefd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij komt van bij Van Rooy in Mechelen, je kan 'm ook online kopen en laten leveren. Maar als je langsgaat krijg je er eventueel ook uitleg bij! Mijn overlock komt ook van bij hen, heel vriendelijke mensen, goeie service. Toch wel de moeite om eventjes naar Mechelen te rijden :-)

      http://www.vanrooymechelen.be/
      http://www.naaimachinewinkel.be/

      Verwijderen
    2. Ik heb vorige maand ook mijn naaimachine bij Van Rooy in Mechelen gekocht. Een Brother NV30. Supertevreden. Morgen ben ik van plan om er terug te gaan voor een overlock. Annelies, welke overlock heb jij daar gekocht?

      Verwijderen
    3. Ik heb een Brother 4234, maar ben niet zeker dat ze die nu nog hebben want ik zag 'm onlangs niet meer in hun webwinkel staan. Maar ze gaan je zeker advies kunnen geven over welke qua prijs-kwaliteit een goeie is.
      Op't Leuvens Stiksel waren er een aantal heel tevreden de Bernina's die ze op het Van Katoen evenement hebben kunnen proberen! Die zouden naar't schijnt nog sneller en vlotter zijn dan de Brother die we in groep hebben aangekocht.

      Verwijderen
    4. Hey Annelies
      Ben je tevreden van je brother overlock? Gemakkelijk in te rijgen? Ik ben op zoek naar eentje en zag deze in reclame staan dus misschien koop ik hem wel als ik goede dingen erover hoor :-)

      Verwijderen
  13. Ik heb een Pfaff Select 3.0 van bij Van Rooy in Lier en ben daar erg content van. Het is geen computergestuurde machine, dat wou ik uitdrukkelijk niet, maar een erg simpel stevig machien.
    De voornaamste reden om het kopen was dat er een standaard dubbel transport op zit en je daar dus geen extra voetje voor nodig hebt. Dat dubbel transport staat altijd aan en is een zegen om mee te naaien.
    Verder staan er nog wel een hoop siersteken op die ik tot hiertoe nog nooit gebruikt heb en een erg gemakkelijke manier om knoopsgaten te naaien. Het werkt ook met plastieken spoelen, wat goedkoper is.
    Ik ben dus erg tevreden van mijn simpele Pfaff, tot hier toe heeft hij al alles aangekunnen wat ik van hem verlang.
    Oh, en hij is roze!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo, heb vele naaimachines gehad Elna, Husqvarna en ben nu over op de Bernina 440QE. Het hangen de spoel huis is zonder problemen!! Een liggend spoelhuis ziet er leuk uit en je kan zien dat je spoeltje op is. Maar dat is ook alles. Op mijn naaiatelier staan ook goed koperen modellen en ook pfaff met liggend spoel huis altijd problemen! Als ik je mag adviseren koop een Bernina en je hebt er jaren lang plezier van. Luister eens hoe een Bernina loopt en je weet het! De goedkoopste is de 215 +- 899 euro. Prachtig zijn de nieuwste modellen Bernina 330/1099,- 350/1299,- 380/1499,- maar dan heb je ook wat. De Bernina 530/1899,- is helemaal geweldig! Maar ik weet dat het prijzig is, maar je bent het waar en je zal er heel lang plezier van hebben. Ik geef naailessen en verkoop geen Bernina's heb ook geen aandelen haha!! Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Annelies,
    Ik overweeg om de Brother-4234 te kopen. Zou jij hem vandaag opnieuw aanschaffen? Ben je tevreden over deze machine? Je had het over een betere Lockmachine van Bernina, over welk type gaat het dan?

    BeantwoordenVerwijderen