www.flickr.com

vrijdag 7 oktober 2011

Een kersenpithartje... in goede en slechte tijden, warm en koud.


Morgen is het zover, de laatste trouwpartij van dit seizoen!  Ik verwacht dan ook een knaller van een afsluiter, te meer daar we helemaal naar het verre West-Vlaanderen afzakken voor het feestgedruis en ik heb horen waaien dat West-Vlamingen er wel iets van kennen als het op huwelijksfeesten aankomt.
Deze keer was er geen huwelijkslijst (oef!), zodat ik mijn creatieve brein nog eens de vrije loop kon laten gaan om de 'financiele middelen' waarmee we hen uiteraard willen steunen, toch enigszins origineel kon verpakken.
Ik had de voorbije maanden al een vogelnestje gemaakt, en een gepersonaliseerd medicijnkastje waarbij de pillendoosjes gevuld waren met geld.  Maar wat nu?
Ik weet niet meer waar ik het idee plots vandaan haalde, maar ik besloot een gerecycleerd kersenpitkussentje om te toveren in een nieuw, romantische exemplaar!

Omdat ik - zoals gewoonlijk - weer veel te laat met het idee op de proppen kwam, had ik geen tijd meer om zelf kersenpitjes te kopen of online te bestellen.  Dus eiste ik één van de muffe, oude exemplaren van de mama op.  Met enige tegenzin, maar na wat onderhandelen en de belofte dat zij ook een vernieuwd hoesje zou krijgen, stemde ze toe.

Ik zocht op internet over hoe je zo'n kersenpitjes kon 'opfrissen', maar helaas kon het wereldwijde web (of mijn beperkte zoekcapaciteiten) mij geen antwoord bieden.  Dus paste ik opnieuw het proces toe waarbij kersenpitjes 'bereid' worden:  koken, schrobben, afspoelen en bakken in de oven.  Ik kon maar proberen, toch?

Het kersenpit-hartje

Benodigdheden

1) Voor de binnenzak:  100% katoenen stof en katoenen draad (met andere stof/draad loop je het risico dat dit smelt bij het opwarmen!)
2x hart uitknippen

2) Voor de buitenzak: stof naar keuze, ik gebruikte een kersenstofje van het Stoffenspektakel (voorkant) en fleece van de Ikea (achterkant). 
Eventueel ook biais voor de afwerking.
1x hart uitknippen
1x hart in 2 overlappende delen

3) Kersenpitjes




Werkwijze

Ik knipte eerst een hart uit papier (papier dubbelvouwen zorgt voor een prachtig symmetrisch hart, maar dat wist u uiteraard zelf al)
Dit hart knip je 2x uit in de katoenen stof en 1x uit de stof voor de voorkant van de hoes.

Voor de fleece achterkant wou ik geen knoop of rits gebruiken om de zak te sluiten, omdat dat een deel van de zachtheid zou wegnemen.  Dus gebruikte ik het originele hart-patroon en baseerde ik me hierop om 2 overlappende delen te knippen.  Zorg dat de overlap groot genoeg is (>3cm), want het kussentje komt - eens gevuld- wel wat bol te staan. 


Ik stikte eerst de katoenen zak met de pitjes.  Gebruik hierbij de grootst mogelijke naadwaarde, zodat de zak iets kleiner wordt dan de buitenzak. 
Stik rondom rond en laat onderaan een kleine opening.
Via deze opening kan je de zak vullen met pitjes (ik maakte een papieren trechtertje om het vullen wat te versnellen ;-))
Nadien stik je de opening toe, en klaar is de binnenzak.


Ik personaliseerde de hoes eerst met de applicatie van de letters van hun voornamen. Opgepast trouwens met het strijken op de fleece van de IKEA: hij smelt bij rechtstreeks contact met hoge temperaturen!  Dus strijkijzer niet te hoog, en een doekje ertussen!

Stik met de goede zijden naar elkaar en begin met de voorkant en de bovenzijde van het hart.  (Gebruik nu een kleine naadwaarde!)

Voordat ik ook de onderkant er op stikte, zette ik een biais tegen de rand.  Maar je kan ook gewoon een zoompje stikken.


Zodra je de hoes nu binnenste buiten draait, is hij klaar!



Ik flanste er nog snel een handleiding bij, een strik er rond, wat geld erbij en het kersenpithartje kan zijn missie aanvatten om de West-Vlaamse winteravonden te verwarmen...
Pin It

Geen opmerkingen:

Een reactie posten