www.flickr.com

maandag 28 november 2011

Een bruine banaan


Hij koopt regelmatig een eenzame banaan, soms twee.  Onder het motto "Ik lust wel eens graag een boterham met banaan".   Ik lust dat nochtans ook graag, zo met plattekaas, schijfjes banaan en daarop een laagje blonde suiker!
En toch, de bananen worden hier 9 op de 10 keren bruin.  En als ze bruin zijn, dan kijkt Hij er alleen nog maar met opgetrokken neus naar, dan zijn ze niet meer te vreten (beweert hij) en verdwijnen ze op mysterieuze wijze in de afvalbak.
Onzin, weet ik... en u ook.  Want onder dat donkerbruine jasje schuilt vaak nog een lekkere goudgele banaan.  Uiteraard iets rijper, en dus pittiger. 

Daarom heb ik sinds kort een plan bedacht om ze te 'recycleren'.  Omdat het niet altijd bananenmilkshake kan zijn, maak ik er op koude dagen bananenpudding van.  Eén banaan is net goed voor 1 pakje vanillepudding.
Ik ben gek op de geur van warmte vruchten zoals appels, krieken, maar ook bananen.  En dus ook van dit bijzondere dessertje.


Wat hebt u hiervoor nodig?

- 1 zakje vanille pudding
- 4 goeie eetlepels suiker
- 650ml melk
- 1 banaan
- Petit Beukelaer koekjes


Ik maak de pudding klaar zoals anders, alleen doe ik er iets minder suiker in (want een banaan is ook zoet) en iets minder melk dan de gebruiksaanwijzing aanbeveelt.  
Ik plet de banaan met een vork en maak er met een scheutje melk een papje van.  Dit doe ik bij de warme melk nog voor ze kookt.  Roer af en toe door met de garde.
Zodra de melk kookt, doe je er de losgeklopte puddingpoeder bij; nog even roeren en laten doorkoken.  Klaar!

Hier is het steeds de gewoonte om een koekje in de pudding te doen: Petit Beukelaer koekjes.  En neen, dat is dus niet hetzelfde als Petit Beurre koekjes, al proef ik zelf weinig verschil.  De man des huizes is echter een kenner, en ook op deze site beweren ze dat de ene langer krokant blijven dan de andere.
In ieder geval, halverwege het kommetje pudding leg ik er dus nog snel een koekje tussen. 


Waar pudding en fruitpap elkaar tegenkomen, daar wordt deze bananenpudding met een koekje geboren!  

De eerste keer keek hij bijna even bedenkelijk als u nu, maar achteraf zei hij : "Het was echt veel lekkerder dan ik ooit had gedacht!"

 
Pin It

3 opmerkingen:

  1. Pudding (en vooral dat vel, èèkes) is niet zo mijn ding, maar voor de kinderen mag ik jouw receptje zeker wel voorzetten.
    Ik mail je meteen nog een receptje van een bananen/kokoscake als alternatief recept voor zwart gespikkelde bananen. Superlekker(al waren de kinderen het daar niet mee eens).

    BeantwoordenVerwijderen