www.flickr.com

donderdag 10 mei 2012

Appliceren kan je leren




Al een goeie week liep hij te piekeren "Wat moet ik toch voor Moederdag kopen?".  Geen enkele van mijn ideetjes waren raak, of ze had het niet nodig, of ze had het al, of 'zo iemand was ze niet'. 
Uiteindelijk besloot hij haar dan maar een fitnesskaart kado te doen.  Waarop ik besloot de pijn wat te verzachten met een gepersonaliseerd zweethanddoekje. 

Ik had nog nooit op badstof geappliceerd, dus ging ik te rade bij de dames van Het Leuvens Stiksel.  De ene deed het met enkel Vliesofix, de andere sprak over toverfolie.  Ik besloot te experimenteren met Vlieseline H180 en Vliesofix, en dat bleek gelukkig een succes. 

Maar laten we beginnen bij het begin.  Elke applicatie begint immers bij een sjabloon. 
Tot voor kort deed ik het als volgt:  naam of tekening uitprinten, uitknippen, omgekeerd overnemen op de Vliesofix en ten slotte nog eens uitknippen.  
Sinds vandaag is het gedaan met printen (en dus papier verspillen) en 2x knippen!  En het enige dat u daarvoor nodig hebt is een laptop en Vliesofix (verkrijgbaar bij Veritas).   
Heel even dacht ik van 'Eureka!', maar wat later bleek dat datzelfde licht elders al veel eerder scheen, weliswaar zonder Vliesofix maar met Vlieseline en... Pritt?


Eerst maak ik mijn ontwerp in Photoshop (Powerpoint of Paint kunnen er ook mee door), waarna ik het horizontaal spiegel ('flip horizontal' via 'edit' en dan 'transform').  Wanneer het klaar is om over te nemen, leg ik het scherm van de laptop op m'n schoot en de Vliesofix er op.  Nu kan je gemakkelijk het patroon op de achterzijde van de Vliesofix overtekenen met een potlood. 

Nadien de letters of figuur in Vliesofix 'en bloc' uitknippen en op de stof strijken, laten afkoelen en uitknippen.  De applicatie is nu klaar om ergens aan te brengen! 
Omdat ik de applicaties iets steviger wou zodat ze mooi plat zouden blijven op de badstof, streek ik er eerst Vlieseline H180 op en daarna pas de Vliesofix.  Dat lukte prima!


Een knoopsgat-steek is natuurlijk mooier om af te werken, maar hoekjes en bochtjes nemen lukt me nog niet echt, dus hield ik het bij een eenvoudige rechte steek.   Zigzaggen had uiteraard ook gekund!

Toegegeven, ik heb ook een beetje gefoefeld door een handdoek met een strookje te nemen.  Mijn ervaringen met badstof zijn bij deze nog steeds vrij beperkt.  Maar hey, het had wel ribbeltjes hoor... 

Pin It

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuke handdoek. Heel knap. Inderdaad goed gezien om het zo te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lol! Goed gedaan zeg. Ik ben ook niet zo'n fan van de knoopsgatsteek en als ik appliceren echt niet kan vermijden (want dat geniet dan toch mijn voorkeur) kies ik ook voor een rechte steek :-).

    BeantwoordenVerwijderen