www.flickr.com

donderdag 16 februari 2012

Secret Granny Squares

ofte, een geschenkje voor mijn Secret Valentine.


Bij 't Leuvens Stiksel verwennen we elkaar eens graag.  Af en toe bakt er iemand iets om tussendoor te snoepen, of wordt er een prachtig kraampakket samengesteld voor versgeperste Stiksel-baby's!  Maar ook Valentijn is hier een reden om achter het naaimachine of in de haakpen te kruipen.
Voor mij werd het deze editie zelfs een combinatie van beiden...

Mijn geheime Valentijntje schreef onder andere het volgende:
"Ik vind alle dingen die handgemaakt zijn leuk. Kan wel niet goed breien en haken, dus daarmee kan je me extra plezieren."  
"Hou ook van handtassen...."
"Voor mij mogen het flashy kleurtjes zijn. Er is al genoeg grijs overal."

En dus werd het... een flashy gehaakte handtas, mét voering! 


Ik had het werk toch een beetje onderschat, zo'n vierkantjes haken gaat goed vooruit en tegelijkertijd ook niet.  Respect aan zij die zich al aan zo'n heel dekentje hebben gewaagd!

Voor de vierkantjes ging ik op zoek naar een patroon met bloemmotief, en dat vond ik bij The Lazy Hobbyhopper.   De vierkantjes zijn ook leuk als onderzetter of pannenlapjes.  Ik ga ze zeker nog eens maken... maar nu toch even niet.  Ik haakte 12 vierkantjes, elk zo'n 12cm² groot, genoeg voor een medium shoppingtas.
De verschillende lapjes haakte ik vervolgens aan elkaar dankzij de tutorial op Attic 24.  Dat lijkt op het eerste zicht een makkelijk klusje, maar om ze perfect te laten aansluiten, is toch enige vaardigheid vereist.

Nadien haakte ik nog 2 handvaatjes, een beetje 'free-styling' met enkelvoudige steken en dubbele stokjes. 


Tenslotte werd de tas gevoerd.  Het tricky stukje van het hele verhaal.  Het leek eenvoudig:  je maakt een binnenzak met een kleine opening in de bodem,  je steekt de twee zakken in elkaar (en de handvaatjes ertussen) , stikt de bovenkant vast, keert dan alles door het gat in de voering en klaar?!
Vergat ik daar toch even dat wol nogal...uhm...rekbaar is en dus liep het even helemaal mis onder mijn overlock.
Gelukkig bleek dat kalmte mij (én de tas) inderdaad kon redden.  
De tas werd gekeerd, nog een topstitch over de bovenkant en een blinde steek om het keergat te dichten. 


En toen, toen was hij klaar... klaar voor verzending! 



ps, ik kreeg natuurlijk ook een geschenkje: een mooie sjaal in zachte paarse en zwarte tricot.  Dankjewel Sabrina!
Pin It

3 opmerkingen: