www.flickr.com

woensdag 20 november 2013

Lucky in Love - DIY trouwpakket

Wauw wat is het hier stil.   Tijd om de blog te reanimeren: dertig keer pompen, twee keer ademen... hier gaan we dan.

In september - zowaar al 2 maand geleden - vroeg een vriendin om een trouwpakketje voor haar te maken; ze had voor de trouwerij immers al te veel geregel aan haar hoofd.   Ze hoefde enkel maar een ringkussentje, enveloppendoos en gastenboek.   Prima dacht ik, en vertrok ik op een pad dat later bezaaid bleek met twijfels over stofjes, knoopjes, kleurencombinaties en nog meer van dat.

Ik ging dan maar aan de slag met de wit-roze uitnodigingen met blauwe en zwarte accenten, zocht een middenweg tussen 'passend in het kleurenschema' / 'vintage' / 'eenvoudig' en bekwam ten slotte dit resultaat... 

(alvast mijn excuses voor de slechte fotokwaliteit en het kunstlicht, in het echt was het mooier - en vooral minder geel)




Het ringkussentje

Wat het eenvoudigste onderdeel zou worden, werd uiteindelijk een onderwerp van veel gepieker.  In tegenstelling tot de rest van de opdracht, waren er toch specifieke vereisten voor het ringkussentje: 
- passend bij de blauwe outfit van het bruidsmeisje
- eenvoudig en vooral niet te romantisch
- hanteerbaar door bibberende vingertjes

De kleuren van de uitnodiging combineren met blauw bleek niet zo vanzelfsprekend.  Gelukkig vond ik bij Veritas een stofje dat voor harmonie zorgde, toch?

Het kussentje meet zo'n 13x13cm.  



De enveloppendoos

Gemaakt van een gerecycleerde, kartonnen doos die ik eerst verstevigde met duck tape om hem weer helemaal dicht te maken en groefjes te overbruggen.  Nadien deed ik er papier-maché-gewijs enkele laagjes wit papier over om hem egaal wit te maken en sneed ik er een gleufje uit. 
Ik maakte een stoffen hoes voor de doos volgens de techniek van Villa Lisa, weliswaar met enkele aanpassingen voor het gleufje en de bodem waar ik de stof met servetlijm vast kleefde. 

Rondom de doos kwam een roos lint, en op dat lint werd er à la Zsazsa 'gezeefdrukt'.  Vruchteloos ging ik op jacht naar dat speciale printerpapier waarover men het in blogland vaak heft.  Gelukkig redde (ex)Stiksel-lid Nicky mij met een vel freezerpaper, helemaal vanuit het verre USA!  Het ding deed prima zijn werk, ik iets minder want de deadline naderde. 
Het hoedje en het oogje werden geflockt.

Ik voorzag ook nog kartonnen initialen die ik met stof bekleedde en een vlaggenlijntje om het geheel wat op te fleuren.



Het gastenboek

Wekenlang ging ik op zoek naar een geschikt gastenboek of album dat ik kon pimpen naar een vroeger voorbeeld.  Geen enkel exemplaar leek geschikt: te klein, te groot, met zwart papier, met pergament, ...  Tot ik deze heerlijke tutorial van Elisanna tegenkwam.  Ik zag het meteen groots (of toch groter): een notaboekje in A4-formaat, ofte een zelfgemaakt gastenboek! 
Voor de versteviging gebruikte ik schildersdoeken op karton van 24x30cm (bij Action), koos de grootste ijzeren ringen beschikbaar bij de Banier en lijmde de veteroogjes nog eens extra vast met superlijm voor ik ze met de Prym-tang te lijf ging.  De naad stikte ik niet toe, maar sloot ik met een blinde steek omdat ik dat iets netter vond.  
Oh ja, een lint kon natuurlijk ook niet ontbreken.
Ik was blij met het resultaat, het enige minpuntje van dit ontwerp is dat de kaft nogal 'wiebelachtig' is wanneer je het gastenboek opengevouwen in de handen houdt.  Daar zou ik nog wat op moeten vinden, tegen de volgende keer misschien...




Oudroze katoen met witte stippen, Stoffen Pauli
Blauwe katoen, Stoffen Pauli
Gebroken wit katoen met textuur, Stoffen Pauli
Wit katoen met blauwe stipjes, Tilda, De Banier
Denyse Schmidt Shelburne Falls Vine & Leaf Maple, Veritas
Vlieseline, Veritas
Vliesofix, Veritas
Satijn lint, Veritas
Parelknoopje, Veritas
Veteroogjes, Prym 5mm, Veritas
Flockfolie, Bambiblauw
Witte textielverf, De Banier
Servetlijm, De Banier
Metalen ringen, De Banier
Schilderzeil, Action
Wit stevig papier, AVA papierwaren
Kartonnen letters, AVA papierwaren
Kleine krijtbordjes, AVA papierwaren

Pin It

6 opmerkingen:

  1. Man, daar heb je toch wel serieus je werk aan gehad! Maar meer dan waard, want alles is even prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel lof, want dit is een prachtig pakket!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die keuzestress, ik kan er helemaal inkomen :-). Maar het is echt geslaagd, knap werk! (Enne, blij dat je terug bent!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Do you realize there is a 12 word phrase you can speak to your man... that will trigger intense emotions of love and instinctual appeal to you buried within his heart?

    That's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, cherish and guard you with his entire heart...

    12 Words Who Fuel A Man's Desire Instinct

    This impulse is so hardwired into a man's genetics that it will make him work better than before to make your relationship the best part of both of your lives.

    As a matter of fact, fueling this influential impulse is so important to achieving the best possible relationship with your man that the moment you send your man a "Secret Signal"...

    ...You'll immediately notice him expose his mind and heart for you in such a way he's never experienced before and he will identify you as the only woman in the galaxy who has ever truly tempted him.

    BeantwoordenVerwijderen